ایران در آستانه ی وارد کردن آب به کشور
شرح و بررسی علل کمبود آب و روشهای جلوگیری از آن
ایران در آستانه ی وارد کردن آب به کشور
دو شنبه 1 دی 1393 ساعت | بازدید : 1335 | نویسنده : MoHaMmAd | ( نظرات )

سرویس اقتصادی شفاف: هنوز از یادها نرفته است که طبق گزارشی که از سوی سازمان فضایی ناسا در زمستان سال 1391  در مورد پدیده گرم شدن زمین و کمبود آب منتشر شد، ایران از میان 45 کشور دنیا در رتبه چهارم کشورهایی قرار گرفت که در 30 ساله پیش روی در معرض خشکسالی قرار می گیرند.

در شرایطی که کشور خشک ترین سال هایش را طی چهار دهه گذشته پشت سر می گذارد نگاهی دوباره به اتفاقاتی که در رابطه با منابع آبی کشور رخ داده است ضروری به نظر می رسد. 

به این ترتیب است که خشکسالی در ایران وارد سیزدهمین سال خود شد، هشدارهای مسئولان نیز برای پیشگیری از بحران کم آبی در کشور شدت گرفته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با مدیریت بر منابع موجود و همچنین صرفه جویی آب توسط مردم می توان از این بحران عبور کرد.

تشکیل کمیته در وزارت نیرو با عنوان کمیته بحران آب با تمرکز بر روی 9 شهر بزرگ کشور می تواند گویای شرایط فعلی کشور باشد. هر چند وزیر نیرو جیره بندی و قطع آب را خط قرمز وزارت خانه خود اعلام کرده بود اما هشدارها درباره کمبود آب آنقدر جدی  شد تا جایی که معاون وزیر نیرو اعلام کردبا مشترکان پر مصرف برخورد خواهد شد.

به گفته کارشناسان بحران آب در ایران در حال تبدیل شدن به موقعیتی خطرناک برای ساکنان بسیاری از شهرها، به ویژه کلان شهرهایی است که جمعیت زیادی در آنها متمرکز شده اند. تنش آبی در 517 شهر در تابستان امسال آماری است که مسئولان وزارت نیرو برای نشان دادن بحران کم آبی در کشور ارائه می دهند.

این در حالی است که کلانشهر های تهران، همدان، مشهد، اصفهان، شیراز، اراک، یزد، قم، زاهدان و ایلام با خطر کم‌آبی شدیدی مواجه هستند.

در شرایط کنونی 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان 50 درصد جمعیت کشور را شامل می​شود و علاوه بر آن اگر پایتخت​نشینان تا 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی نکنند با قطعی آب و جیره بندی روبه رو خواهند شد.

حالا هم به نظر می رسد هشدارها در باره جیره بندی آب جدی تر شده چرا که بر اساس اخبار، جيره بندي آب در چندين کلانشهر در کليد خورد ه است و این در حالی است که پيش از اين، رئيس جمهور خواستار اتخاذ تمهيدات لازم براي جلوگيري از جيره بندي آب در کشور شده بود.

معاون هماهنگي و پشتيباني شرکت مهندسي آب و فاضلاب ايران در این خصوص گفته: خطر جيره بندي آب در 12 کلانشهر کشور وجود دارد و در تعدادي از آنها جيره بندي شروع شده است.

شاهين پاک روح افزوده: اين اقدام به دنبال بروز مشکل خشکسالي، کاهش بارندگي ها و بحران کم آبي در کشور انجام مي گيرد.

وي، برخي از اين شهرها را با اولويت تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان ذکر و تاکيد کرد: از روزهاي گذشته جيره بندي آب در برخي از اين کلانشهرها (به عنوان مثال کرج) شروع شده است.

پاک روح با بيان اينکه کشور با بحران کم آبي روبروست، اظهار کرد: اگر مردم مديريت مصرف نکرده و دستکم 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه جويي نکنند با تشديد گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد. در 30 سال گذشته کاهش بارندگي ها در کشور بي سابقه بوده به طوري که سال به سال بر اين محدوديت ها افزوده شده و امسال با مشکل جدي خشکسالي و کاهش شديد بارندگي مواجه هستيم.

پاک روح، تنها راه رهايي از اين وضعيت را اجراي پروژه هاي کوتاه مدت و ميان مدت از سوي دولت و همچنين مديريت مصرف توسط مردم دانسته و گفته: براي گذر از بحران آب چاره اي جز اجراي طرح ها و همراهي مردم در مديريت مصرف آب نداريم.

به این ترتیب به نظر می رسد بحران آب برای نه تنها تهران بلکه برای ایران  کاملا جدی است و اگر چاره ای اساسی برای آن اندیشیده نشود و مردم نیز فرهنگ صرفه جویی و استفاده درست از آب را نیاموزند، به زودی ایران کشور خشکی خواهد بود که باید برای واردات آب اقدام کند و این در حالی است که از ایران به کشورهای همسایه آب صادر می شد!



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


 
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا شما در مصرف آب صرفه جویی میکنید؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 179
بازدید ماه : 175
بازدید کل : 5012
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

کدهای ماوس
ابزار عاشقانه



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آب، سرمایه ملی و آدرس waterfalls.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 62
:: کل نظرات : 10

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 10
:: باردید دیروز : 14
:: بازدید هفته : 179
:: بازدید ماه : 175
:: بازدید سال : 1373
:: بازدید کلی : 5012